Onko mielessäsi koskaan
käynyt ajatus luovuttamisesta unelmiesi suhteen ja ryhtyväsi siivoojaksi, koska
sehän on tunnetusti se yksi asia, jonka
kaikki osaavat tehdä? Entä oletko katsellut halveksivasti kuinka paikallisen
kirjaston siivoojalta tuntuu kestävän ikuisuus siivota edes pieninkään alue
kirjaston valtavasta lattiapinnasta? Kuinka hankalaa se voi oikein olla?
Ymmärtääksemme paremmin siivouspalvelu työntekijöiden työtä läpi
mielikuvitteellisen Maija Mallikappaleen päivän siivouspalvelu työntekijänä
joka on työntekijänä pienessä siivouspalvelualan yrityksessä. Kertomus on
kirjoittajan oma inhorealistinen fiktiivinen tuotos, tapahtumat eivät perustu
todellisiin tapahtumiin.
Töihin saavuttuaan
Maija kuulee, että tänään ennen varsinaisia töitä on luvassa henkilöstön
perehdyttämistilaisuus uusiin yrityksen ohjeistuksiin. Tilaisuuden pitää juuri
valmistunut innokas restonomi, joka puhuu aihealueestaan hienoilla termeillä
silmät hohtaen kertaakaan kysymättä mitään. Maija valitettavasti keskittyi
mieluummin siihen kuinka esitys oli yrityksen keino sanoa että mikäli asiat
eivät pikkuhiljaa parane on taas YT-neuvottelujen paikka. Siivouspalveluiden
kilpailutuksissa isot firmat pystyivät näes polkemaan hintoja ja tätä kautta
savustamaan pienemmät toimijat ulos toimialalta. Maijan mielestä uusi
johtoportaan pikkutärkeä neitokainen kokoushuoneen edessä ei edistä yrityksen
toimintaa millään osa-alueella. Tunnin kestävän koulutuksen aika kuluu kuin
hidastetussa elokuvassa. Minuutit vierivät toinen toistaan hitaammin. Sitten
tapahtuu jotain mielenkiintoista, yli-innokas tuore restonomi ilmoittaa
yrityksen saaneen uuden kohteen, jonne Maijan työpanos tultaisiin jatkossa
tarvitsemaan.
Perehdyttäminen on
tullut tärkeäksi osaksi nykyajan yrityskulttuuria. Isoissa organisaatioissa
perehdytyskansiot ja perehdyttäminen on otettu lisäksi uusien työntekijöiden
kouluttamisprosessiin. Siivouspalveluiden suurissa kilpailutuksissa yritykset
joilla on eniten pääomaa, pystyvät polkemaan väliaikaisesti
tuottomarginaalejaan taatakseen sopimuskilpailun voiton. Siivouspalvelut ovat
alati käytettäviä palveluita. Asiakas toivoo haluamansa siivoustason ja
siivouspalvelun tarjoaja sitoutuu tarjoamaan sopimusta vastaavan siivoustason.
Siivouspalveluiden organisoinnissa myös tehokas koulutus ja henkilökunnan
motivointi lisää siivouspalvelutyöntekijöiden työtyytyväisyyttä ja tätä kautta
myös siivoustulosta ja vähentää sairaspoissaoloja. Kilpailutuksissa on myös
arvioitava hinnan lisäksi hinnalla saatavaa siivoustuloksen riittävyyttä
suhteutettuna.
Uuden toimipisteen
tiloissa käytetään kaikkia siivousmenetelmiä, aina kuivasiivouksesta pesuun
asti, riippuen tilan puhdistuksen tarpeesta. Siivouksen laatua tultaisiin myös
valvomaan Insta800-järjestelmällä sekä säännöllisillä Hygicult-testeillä. Tämä
Maijalle merkitsi sitä että hänen tarvitsisi käydä vaihtamassa
siivousvälineitään monta kertaa päivässä, joka vaikeuttaisi jo alkujaan liian
tiukkaan lasketun työmäärän suorittamista halutussa ajassa. Uudessa
toimipisteessä tultaisiin myös käyttämään erittäin tarkkaa siivouksen
tarkastusmallia, joka valitettavasti Maijalle tarkoitti että hänen täytyy syödä
siivoamisen ohessa saadakseen kaikki paikat puhdistettua riittävän
huolellisesti. Uuden toimipisteen henkilökunta myös teki paikan siivoamisesta
haastavaa ja hermoja raastavaa, sillä siivouspalveluiden työntekijöitä
käskettiin kokoajan siirtymään pois tieltä, tai mikä pahempaa, heitä kohdeltiin
kuin he eivät olisi olemassa ollenkaan.
Erilaisten
siivousmenetelmien valinnassa on huomioonotettava siivottavan pinnan likaisuus,
materiaali ja haluttu lopputulos, siivouspalvelut pidentävät myös
pintamateriaalien käyttöikää ehkäisemällä niiden kulumista. Kuiva
siivousmenetelmää käytetään lähinnä ylläpitosiivoukseen ja siihen nimensä
mukaisesti käytetään kuivaa työvälinettä. Kostea ja nihkeä menetelmä eroavat
toisistaan siivouksen jälkeen pinnalle jäävässä nesteen määrässä. Molemmilla
menetelmillä pintaa ei kuitenkaan tarvitse kuivata. Märkä menetelmää käytetään
perussiivoukseen ja pinta on kuivattava jälkikäteen. Asiakkaan tarvitsemaa
siivouksen taajuutta sekä menetelmää vaihdellaan asiakkaan haluaman
siivoustuloksen mukaan. INSTA 800 –järjestelmä tekee eri siivouskohteista
vertailtavia keskenään toisten INSTA 800 –järjestelmällä arvostelluiden
kohteiden kanssa. INSTA800 –järjestelmä pystytään yksilöimään asiakkaan tarpeen
mukaan. Hygicult -testeillä voidaan arvioida konkreettisesti siivotun pinnan
siivoustasoa ja näin näyttää asiakkaalle, että haluttu siivoustaso on pystytty
tuottamaan.
Asiakkaan turhan korkeat
odotukset siivouspalveluiden tasosta liitettynä liian kovasti kilpailutettuun
sopimukseen tekivät Maijan työnteosta lähes mahdotonta joka ikinen päivä. Ja
mikä pahinta, Maijan arkeen kuului käyttää mitä inhottavampia kemikaaleja
sisältäviä tuotteita, jotka aiheuttivat Maijalle päivittäin migreenejä. Näinpä
ajan saatossa Maija alkoi ottamaan oikoteitä, toivoen hänen pääsevän läpi
toimipisteessä viikoittain tehtävistä Hygicult-testeistä sekä kuukauden välein
tehtävistä luminometri-testeistä. Työmotivaation Maija huomaa kadottaneen
kokonaan ja päivän parhaan hetken olevan töistä pääsy. Tämän Maija
itsetiedostavana ihmisenä huomaa ja ottaa asian puheeksi esimiehen kanssa.
Esimiehen kanta asiaan on jo ennestään tuttu, kyllä se siitä ja taputus
selälle. Maija on saanut tarpeekseen. Niinpä hän turruttaa itsensä kaikelle
tälle ja koittaa toimia parhaansa mukaan välikätenä yrityksen ja
siivouspalveluiden tilaajan välillä koskaan valittamatta, suorittaen
työtehtävänsä niin hyvin kuin mahdollista, tiukassa ympäristössä selviytyen
päivästä päivään. Maija on se sankari, jonka Suomi tarvitsee, ei se jonka Suomi
ansaitsee.
Muita siivouksen
konkreettisen laadun mittaamiseen käytettyjä menetelmiä ovat luminometri, Clean
Card, UV-lamppu ym. Käytetyn laadun mittarin valinta perustuu haluttuun
tarkkuuteen ja tuloksien haluttuun aikarajaan.
Toivottavasti Maija Mallikappaleen lyhykäinen
tarina auttoi teitä ymmärtämään edes hieman sen ihmisen mieltä jonka
luultavasti ohitatte päivittäin katsomatta silmiin, välttäen kuin ruttoa, joka
päivästä toiseen tekee tästä maastamme paremman paikan asua.Tehtävänä voisin
teille lukijoille antaa siivousammattilaisen tervehtimisen kun seuraavan kerran
sellaisen näet.
Jaakko Iittainen
Lähteet:
Korhonen, E. 2011.
Kunnon siivous parantaa sisäilmaa.Väitöstutkimus.
Insta 800. 2012. Suomen
standardisoimisliitto
Insta 810 laatu. 2013.
Suomen standardisoimisliitto
SSTL.2009. Siivoustyön
käsikirja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti