Mitä se paljon puhuttu laatu olikaan?
Jotta kukaan ei pääsisi liian helpolla, voimme heti alkuun todeta, että laatu ei ole käsitteenä yksinkertainen. Yritämme kuitenkin avata asiaa parhaamme mukaan. Yleisesti laadulla tarkoitetaan tuotteen (tavaran tai palvelun) piirteitä ja ominaisuuksia, joilla se vastaa asiakkaan odotuksiin ja toiveisiin. Laadukas tuote synnyttää asiakastyytyväisyyttä ja pitkäaikaistaa asiakassuhteita. Tämäkään ei kuitenkaan ole ihan yksinkertaista, koska jokainen määrittää omat henkilökohtaiset laatukriteerinsä. Eli suomeksi kaikki ei tykkää samoista asioista. Yrityksen tulee kuitenkin pyrkiä tiedostamaan oman toimintaansa kohdistuvat yleiset laatuodotukset. Näitä odotuksia voidaan kartoittaa esimerkiksi tekemällä asiakaskyselyjä (eli niitä ärsyttäviä lappusia ku pitää täyttää).
Laatu luo myös yrityksen imagoa. Laadusta ollaan valmiita maksamaan ja näin se kasvattaa yrityksen kannattavuutta ja kilpailukykyä. Laadukkuus tulee ilmetä kaikessa yrityksen toiminnassa ja sitä pitää ylläpitää ja kehittää.
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti