Suomeen säädetty alkoholilaki aiheuttaa tarkoituksellaan monelle hilpeyttä, sillä se on tarkoitettu ehkäisemään alkoholin aiheuttamia yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja. Alkoholin kulutus on Suomessa maltillista vahvempaa ja yleisesti tiedostamme, että alkoholi on vaarallista tai sen, että siitä aiheutuu vaaroja. Tässä kirjoituksessa kuitenkin avataan tärkeitä kohtia alkoholilainsäädännön sisältä, joista olisi hyvä tietää, ei suinkaan sen aiheuttamista haitoista tai vaaroista.
Suomen laki
kertoo meille kaikille, että aineessa tai tuotteessa, joka sisältää enemmän
kuin 2,8 tilavuusprosenttia alkoholia määritellään miedoksi alkoholijuomaksi ja
vahvaksi alkoholijuomaksi määritellään yli 22 tilavuusprosenttia sisältävät
tuotteet. Edellä mainitun 2,8 tilavuusprosenttipitoisuuden alapuolella olevat
tuotteet eivät ole lakimme mukaan alkoholijuomia, mutta niidenkin anniskelu on
kielletty alle 18 vuotta täyttäneille. Pientä ristiriitaa voidaan siis havaita
tässä. Kaupassa saattaa jäädä 17 vuotiaalta sima ostamatta, koska sitä ei
anniskella alle 18 vuotiaalle, vaikka lain mukaan sima katsotaan
alkoholittomaksi juomaksi. Suomessa 18 vuotta täyttäneelle voidaan anniskella
alkoholia, mutta alkosta väkevää alkoholijuomaa ostettaessa henkilön tulee olla
täyttänyt 20 vuotta. Ristiriitainen tämäkin, koska ravintolassa anniskellaan
vahvoja juomia.
Suomessa on vähittäismyyntimonopoli viinien ja
väkevien alkoholijuomien kohdalla. Se tarkoittaa sitä, että näitä on
mahdollista ostaa vain alkosta. Normaalit marketit, kioskit ja huoltoasemat
voivat myydä enintään 4,7 tilavuusprosenttia sisältäviä, käymisteitse
valmistettuja alkoholijuomia eli keskioluita, siidereitä ja long drink juomia,
kunhan heillä on lupaviranomaisen hyväksytty vähittäismyyntilupa
toimipisteessään.
Alkoholin
mainonta on hyvinkin tarkkaan määritelty ja rajattu, koskien mietoja ja vahvoja
alkoholijuomia sekä sitä, että tapahtuuko mainonta ravintoloiden sisällä tai
vaikka katukuvassa. Kuitenkin mietoja alkoholijuomia saa mainostaa käyttäen
tuotenimiä tai hintoja. Rajoituksina toimii se, ettei yleisellä paikalla voi
mainostaa, esimerkiksi linja-autossa. Lisäksi mainonta ei saa kohdistua autolla
ajamiseen tai nuorisoon. Mediassakaan ei voi mainostaa alkoholia aamu seitsemästä ilta
kymmeneen tai elokuvissa, joka on saanut alle k-18 merkinnän. Huomattavasti
tiukempaa on väkevien alkoholijuomien kohdalla.
Väkevien
alkoholijuomien mainontaa ei ole katukuvassa, lehdissä, ravintolan
verkkosivuilla eikä sosiaalisessa mediassa lainkaan, koska se on kiellettyä
Suomen laissa. Ravintolan sisällä voidaan mainostaa asiallisesti, vaikka
mainonta ei olisi anniskelualueella. Asiallista mainontaa ovat esimerkiksi henkilökunnan
työasusteissa olevat logot, ravintolan kalusteet ja ulkopuolella A-oikeudet
merkintä. Sisätiloissa voi olla mainoksia juomasekoituksista ja juomista
yleensä, mutta ravintolan ulkopuolella voi olla mainontaa juomasekoituksista
tai juomista, jos mainonnassa on käytetty mietoja alkoholijuomia tai mainonnan
kohteena on mieto alkoholijuoma.
Nämä ovat
yleisiä alkoholilainsäädäntöön liittyviä kohtia, jotka meidän jokaisen on hyvä
tietää. Laki jättää monessa tapauksessa tulkinnanvaraan, mikä olisi oikea ja
suotuisa tapa toimia, mutta ongelmatilanteissa voi olla yhteydessä
viranomaiseen (Valvira).
Henri Hilden
Henri Hilden
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti