maanantai 15. helmikuuta 2016

Holhousvaltion alkoholipolitiikka


Suomeen säädetty alkoholilaki aiheuttaa tarkoituksellaan monelle hilpeyttä, sillä se on tarkoitettu ehkäisemään alkoholin aiheuttamia yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja. Alkoholin kulutus on Suomessa maltillista vahvempaa ja yleisesti tiedostamme, että alkoholi on vaarallista tai sen, että siitä aiheutuu vaaroja. Tässä kirjoituksessa kuitenkin avataan tärkeitä kohtia alkoholilainsäädännön sisältä, joista olisi hyvä tietää, ei suinkaan sen aiheuttamista haitoista tai vaaroista.

Suomen laki kertoo meille kaikille, että aineessa tai tuotteessa, joka sisältää enemmän kuin 2,8 tilavuusprosenttia alkoholia määritellään miedoksi alkoholijuomaksi ja vahvaksi alkoholijuomaksi määritellään yli 22 tilavuusprosenttia sisältävät tuotteet. Edellä mainitun 2,8 tilavuusprosenttipitoisuuden alapuolella olevat tuotteet eivät ole lakimme mukaan alkoholijuomia, mutta niidenkin anniskelu on kielletty alle 18 vuotta täyttäneille. Pientä ristiriitaa voidaan siis havaita tässä. Kaupassa saattaa jäädä 17 vuotiaalta sima ostamatta, koska sitä ei anniskella alle 18 vuotiaalle, vaikka lain mukaan sima katsotaan alkoholittomaksi juomaksi. Suomessa 18 vuotta täyttäneelle voidaan anniskella alkoholia, mutta alkosta väkevää alkoholijuomaa ostettaessa henkilön tulee olla täyttänyt 20 vuotta. Ristiriitainen tämäkin, koska ravintolassa anniskellaan vahvoja juomia.

 Suomessa on vähittäismyyntimonopoli viinien ja väkevien alkoholijuomien kohdalla. Se tarkoittaa sitä, että näitä on mahdollista ostaa vain alkosta. Normaalit marketit, kioskit ja huoltoasemat voivat myydä enintään 4,7 tilavuusprosenttia sisältäviä, käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia eli keskioluita, siidereitä ja long drink juomia, kunhan heillä on lupaviranomaisen hyväksytty vähittäismyyntilupa toimipisteessään.

Alkoholin mainonta on hyvinkin tarkkaan määritelty ja rajattu, koskien mietoja ja vahvoja alkoholijuomia sekä sitä, että tapahtuuko mainonta ravintoloiden sisällä tai vaikka katukuvassa. Kuitenkin mietoja alkoholijuomia saa mainostaa käyttäen tuotenimiä tai hintoja. Rajoituksina toimii se, ettei yleisellä paikalla voi mainostaa, esimerkiksi linja-autossa. Lisäksi mainonta ei saa kohdistua autolla ajamiseen tai nuorisoon. Mediassakaan ei voi mainostaa alkoholia aamu seitsemästä ilta kymmeneen tai elokuvissa, joka on saanut alle k-18 merkinnän. Huomattavasti tiukempaa on väkevien alkoholijuomien kohdalla.
Väkevien alkoholijuomien mainontaa ei ole katukuvassa, lehdissä, ravintolan verkkosivuilla eikä sosiaalisessa mediassa lainkaan, koska se on kiellettyä Suomen laissa. Ravintolan sisällä voidaan mainostaa asiallisesti, vaikka mainonta ei olisi anniskelualueella. Asiallista mainontaa ovat esimerkiksi henkilökunnan työasusteissa olevat logot, ravintolan kalusteet ja ulkopuolella A-oikeudet merkintä. Sisätiloissa voi olla mainoksia juomasekoituksista ja juomista yleensä, mutta ravintolan ulkopuolella voi olla mainontaa juomasekoituksista tai juomista, jos mainonnassa on käytetty mietoja alkoholijuomia tai mainonnan kohteena on mieto alkoholijuoma.

Nämä ovat yleisiä alkoholilainsäädäntöön liittyviä kohtia, jotka meidän jokaisen on hyvä tietää. Laki jättää monessa tapauksessa tulkinnanvaraan, mikä olisi oikea ja suotuisa tapa toimia, mutta ongelmatilanteissa voi olla yhteydessä viranomaiseen (Valvira).

Henri Hilden 

Lähteet:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti