maanantai 15. helmikuuta 2016

Ravintolan omavalvonta - monesti tylsää, aina tärkeää!


Alkuun lakitekstipläjäys:


Omavalvonta = elintarvikealan toimijan (elintarvikealan yrittäjän) oma järjestelmä, jolla toimija pyrkii varmistamaan, että elintarvike, alkutuotantopaikka ja elintarvikehuoneisto sekä siellä harjoitettava toiminta täyttävät niille elintarvikemääräyksissä asetetut vaatimukset (Elintarvikelaki 23/2006)

Ja sitten tavallisen tallaajan tasolle…

Omavalvonta on siis yrityksen omaa toimintaa, jonka avulla varmistetaan, että yrityksen valmistamat, varastoimat tai myymät elintarvikkeet ovat kuluttajille turvallisia. Omavalvonta on lakisääteistä ja vuodesta 1995 lähtien sitä on pitänyt harjoittaa kaikissa elintarvikkeita käsittelevissä yrityksissä.

Omavalvonta käsittää riskien arvioinnin, suunnitelman laatimisen, sen toteuttamisen ja ylläpidon. Omavalvontasuunnitelmassa käydään läpi koko elintarvikkeen elinkaari eli olosuhteet ja käsittelyvaiheet, joita tuote kohtaa ennen kuluttajalle päätymistä. Näitä ovat esimerkiksi valmistus, pakkaaminen sekä varastointi. Suunnitelmassa kerrotaan, kuinka asiat hoidetaan omassa yrityksessä ja se on aina yrityskohtainen. Se siis kuvaa paikan toimintaa ja sitä on noudatettava ja toteutumisesta on pidettävä kirjaa. Lisäksi yrityksen tulee selvittää oman toimintansa elintarviketurvallisuutta vaarantavat tekijät ja kirjata suunnitelmaan, miten näitä ehkäistään. Tässä voi auttaa HACCP-järjestelmä, jonka avulla valitaan terveysriskin kannalta kriittiset hallintapisteet.

Omavalvonnan tavoitteena on etsiä ja minimoida toiminnan elintarvikehygieeniset ja terveydelliset riskit. Sen avulla tarkkaillaan hygieniaa ja puhtaanapitoa, minkä kautta varmistetaan keittiön sekä ruuan puhtaus ja saavutetaan asiakastyytyväisyyttä sekä hyvää mainetta. Omavalvonnasta on myös muita useita hyötyjä: yrityksen hävikki vähenee, toiminnan tuloksellisuus sekä järjestelmällisyys lisääntyy ja henkilökunnan motivaatio ja osaaminen kasvaa. Lisäksi asiakkaiden sekä viranomaisten luottamus ja tyytyväisyys kasvaa, mikä vähentää viranomaisvalvonnan tarvetta ja siitä aiheutuvia kustannuksia.

Omavalvontasuunnitelman tulee olla kirjallinen dokumentti, joka hyväksytetään kunnan elintarvikeviranomaisella yleensä samalla, kun tehdään ilmoitus elintarvikehuoneistosta. Suunnitelmaa säilytetään toimipaikassa, jotta työntekijät voivat tutustua ohjeisiin ja jotta heillä on yhtenevä käsitys toimintatavoista. Lisäksi se tulee olla valvontaviranomaisten nähtävillä tarkastuskäyntien yhteydessä. Käynneillä arvioidaan suunnitelman riittävyyttä sekä sen noudattamista käytännössä. Suunnitelmaa tulee siis päivittää ja pitää ajan tasalla, ei unohtaa kaapin pohjalle pölyttymään! Yleisesti aineiston laajuus riippuu toiminnan ja tuotteiden monipuolisuudesta ja niiden riskeistä.

Yrityksessä on oltava vastuuhenkilö (huom! esim. se mahtava esimies), joka valvoo omavalvonnan toteutumista käytännön tasolla jokapäiväisessä työskentelyssä. Hän kehittää ja ylläpitää suunnitelmaa huolehtimalla kirjausten teosta ja arvioimalla koko järjestelmän toimivuutta. Lisäksi hän perehdyttää uudet työntekijät ja sijaiset omavalvontaan.

Mitä siitä omavalvontasuunnitelmasta pitäisi sitten oikeasti löytyä?
-        - No ainakin nämä!

1. Toiminnan kuvaus
2. Hankinta ja vastaanotto
3. Varastointi
4. Valmistus
5. Tarjoilu
6. Jäähdytys ja uudelleen
 kuumennus
7. Pakkaaminen
8. Kuljetukset
9. Henkilökunnan hygienia
10. Siivous ja kunnossapito
11. Näytteenottosuunnitelma
12. Tuhoeläintorjunta
13. Jätehuolto
14. Talousvesi
15. Asiakasvalitukset ja
 ruokamyrkytysepäily
16. Jäljitettävyys ja takaisinveto

Lisäksi tarvittaessa toiminnan mukaan:

Myymälä
17. Lihan, kalan, juuston ja kasviksien
käsittely
18. Palvelutiski
19. Kahvipiste
20. Jätehuolto ja tilastointivelvoite

Leipomo
21. Raaka- ja lisäaineet sekä reseptit
22. Valmistus
23. Paistaminen
24. Pakastaminen
25. Konsulenttitoiminta ja myynti
26. Pakkausmerkinnät

Älä unohda anniskelun omavalvontaa!

Omavalvontaa tulee suorittaa ravintolassa myös anniskelun osalta. Tämä ei ole vielä lakisääteistä, mutta erittäin suositeltavaa. Anniskelun kohdalla omavalvonnalla pyritään kartoittamaan riskit sekä uhkatekijät ja ehkäisemään näitä. Erityishuomiota kiinnitetään alkoholirikkomusten, kuten alaikäiselle tarjoilun ja päihtyneiden asiakkaiden aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Tavoitteena on siis rikkeetön anniskelu. Omavalvonnalla parannetaan toiminnan laatua, lisätään asiakkaiden turvallisuutta ja viihtyvyyttä sekä ennen kaikkea ennakoidaan ja ehkäistään ongelmatilanteita. Työntekijät tulee perehdyttää anniskelun omavalvontaan ja paikalla tulee olla aina vastaava hoitaja, joka huolehtii alkoholilain säännösten noudattamisesta. Toiminnasta tulee pitää myös päiväkirjaa, johon kirjataan kaikki poikkeukselliset tapahtumat.

Hymyt oivallisesti korviin joka osa-alueella

Ravintolan omavalvontaa valvotaan nykyisin muun muassa Eviran koordinoimilla Oiva-tarkastuksilla. Kyseessä on yllättäen yritykseen tehtävä tarkastus (aina yhtä mukavaa), jossa arvioidaan paikan elintarviketurvallisuutta.Tarkastukset ovat valvontasuunnitelmien mukaisia ja ne toteuttaa kuntien valvontaviranomaiset.

Oiva-tarkastuksessa arvioidaan muun muassa elintarvikkeiden lämpötilahallintaa, hygieniakäytäntöjä sekä henkilökunnan toimintatapoja. Asiakaspalvelua tai tuotteiden makua ei sen sijaan arvioida.











Tarkastuksesta saa Oiva-raportin, jossa tarkastuskohdat arvioidaan hymiöin. Hymiöitä on neljä eri tasoista: oivallinen, hyvä, korjattava ja huono. Tulos määräytyy huonoimman arvosanan perusteella, sillä elintarviketurvallisuus voi heikentyä jo yhdestä epäkohdasta. Jos yritys saa arvosanakseen korjattavan tai huonon, tehdään aina uusi tarkastuskäynti. Ensimmäinen arvosana on voimassa kunnes tarkastaja toteaa epäkohdan korjatuksi määräajassa. Tulokset julkaistaan elintarvikevalvonnan tarkastustietojen julkaisujärjestelmässä internetissä. Lisäksi yrityksen tulee asettaa tulostettu Oiva-raportti toimipaikkaan asiakkaiden nähtäville.

Oivan tavoitteena on yhdenmukaistaa tarkastuksia ympäri Suomen kriteerien ollessa samat. Lisäksi pyritään tuomaan tietoutta asiakkaille yritysten hygieniatasosta ja toiminnasta. Hyöty on molemmin puoleinen, sillä samalla yrityksille avautuu mahdollisuus kertoa toiminnastaan kuluttajille. Oiva-tarkastukset lisäävät myös valvonnan tunnettavuutta sekä vaikuttavuutta ja ne kannustavat yrityksiä huolehtimaan hygieniasta sekä tuotteiden turvallisuudesta.

Emma Itäranta

Lähteet:











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti